Kaart Mount Olympus

Griekenland, een mooi land met veel ongerepte natuur. Naast de zee, het strand en de rotsen heeft Griekenland ook een geweldige berg ‘’Mount Olympus’’. Voor vele misschien wel bekend als de geboorte plaats voor de Olympische spelen of vanwege de geweldige kustlijn die aan de voet van de berg grenst. Mount Olympus kent 2 hoge pieken Mitykas met 2918 met is de hoogste op de voet gevolgd door Scolio met 2911.

Aangezien wij een heerlijke vakantie in Litochoro hadden was het beklimmen van Olympus uiteraard een vereiste.

Prionia

Start van de hike vanaf Prionia

De eerste dag van de beklimming, ook wel de beproeving te noemen, zijn we s’ochtends in alle vroegte opgestaan om met de auto naar Prionia te gaan van waaruit je kan starten aan de tocht naar Refuge A. Dit is een “opvang” halverwege op de berg waar je kan logeren en natuurlijk eten en drinken, het is zeg maar het startpunt van de hiketocht/beproeving. Rond half 11 vertrok ik samen met Ton vanuit dit startpunt voor het eerste stuk. Het eerste uur ging zeer voorspoedig we hadden goede moed en veel zin. Hier en daar even stoppen voor wat mooie foto’s, wat drinken en weer door. Na 2,5 uur even een beetje bijkomen, een broodje eten en genieten van een mooi uitzicht over het bos. Beide merkte we dat het pad wat steiler was geworden en het lopen wat minder snel ging dan voorheen. Dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Langzaam voetje voor voetje gingen we door, hier en daar nog wat drinken en weer verder. 4,5 uur later waren we boven bij Refuge A. Vooraf hadden we in het dorp al gevraagd of we moesten reserveren. “Ja, dat kan maar doordeweeks is er altijd wel een plekje”, kregen we te horen. Eenmaal boven aangekomen kregen we te horen dat alles was gereserveerd. Wel mochten we in de eetzaal slapen op de bank als we dat wilde. Mochten er nog bedden vrijkomen waren we de eerste die het zouden horen. Aangezien het net hard was gaan regenen hebben we wat gedronken en besloten maar te wachten. Bij Refuge A was het nog rustig maar al snel kwam een Indische man bij ons zitten. Zeer opgewekt begon hij te vertellen over al zijn fiets avonturen die hij had beleefd en stelde ons voor aan 2 gezellige en om alles lachende Servische meiden. Na gezellig wat kletsen en opwarmen bij de haard hebben we besloten nog even een stukje te wandelen om de benen goed voor te bereiden voor de 2de dag. Alsof die benen nog niet genoeg te voorduren hadden gehad.

DSC_0007            DSC_0076

Het begint te schemeren het is ergens rond half 8 en we hebben net 2 borden pasta besteld met een Griekse salade hmmm jammy! Na lekker te hebben gesmuld, dronken we er nog een met de Indiër en de Servische meiden waarna zij gaan slapen om de volgende dag vroeg op te staan. Wij hadden deze keuze nog niet. Eerst afwachten of er bedden vrij waren. Eindelijk vlak voor dat ze sluiten komen ze naar ons toe er zijn nog 2 bedden over in een 6 persoonskamer. Heerlijk!! We kunnen lekker gaan slapen. Trusten!